Hodnotenia vzdelávania a pedagógov študentmi
Študijný poriadok UKF zabezpečuje právo študentom, aby aspoň raz za rok sa mohli vyjadriť k otázkam kvality vzdelávania.
Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre formuluje ciele vnútorného systému kvality v súlade s vnútornym predpisom č. 21/2013 Zabezpečenie kvality vzdelávania na UKF v Nitre a v súlade nadefinovaným vnútorným dokumentom fakulty s názvom „Systém zabezpečenia kvality”, ktorý sa nachádza na:
https://www.fss.ukf.sk/index.php/sk/uradna-tabula/system-zabezpecenia-kvality.
Vyhodnocovanie vzdelávania a učiteľov sa uskutočňuje v záujme neustáleho zlepšovania vzdelávacej činnosti na našej fakulty a v záujme korektných vzťahov medzi pedagógmi a študentmi.
Zber údajov prebiehal vyplnením dotazníka, ktorý bol vytvorený v spolupráci so zástupcami študentov a pozostával z uzatvorených a z niekoľkých otvorených otázok. Na každú uzatvorenú otázku bol možný výber odpovede na dané tvrdenie nasledovne: úplne súhlasím – čiastočne súhlasím – čiastočne nesúhlasím – úplne nesúhlasím – neviem.
Otázky boli zostavené tak, aby sme získali informácie o nasledovných oblastiach hodnotenia: študijný program, študijný predmet, uskutočňovanie vzdelávania, hodnotenie študentov vyučujúcim, odborná a didaktická kompetencia vyučujúceho, študijné zdroje na podporu vzdelávania študentov, materiálno-technické zabezpečenie výučby a na zabezpečenie informovanosti študentov o rozličných výzvach (Erasmus, konferencie, štipendiá, atď.).
Pri zbere údajov nám pomáhali zástupcovia študentov v akademickom senáte fakulty aj univerzity, Študentského parlamentu a študenti doktorandského štúdia.
V rámci prieskumu sme hodnotili 1032 dotazníkov. Dotazníky boli pripravené v slovenskom a maďarskom jazyku, obsahovali totožné otázky. Počet odovzdaných slovenských dotazníkov bolo 573, maďarských bolo 459. Zapojení študenti reprezentovali všetky študijné programy, ktoré zabezpečuje fakulta. Hodnotených bolo 45 pedagógov, ktorí v zimnom semestri akademického roka 2014/2015 učili povinné alebo povinne voliteľné predmety.
Pri vyplňovaní dotazníkov sa nevyskytli žiadne vážnejšie problémy.
Vyplnené dotazníky sa spracovali s použitím EvaSys systému, ktorý nám umožnil vyhodnotiť niektoré oblasti aj v komparácií spracovaných výsledkov. Časť výsledkov hodnotenia boli poskytnuté jednotlivým vyučujúcim a sumárne hodnotenia za jednotlivé pracoviská boli doručené vedúcim pracovníkom. Kompletné sumárne výsledky za fakultu, ktoré nám dávajú prehľad o jednotlivých oblastiach hodnotenia, nájdeme v prílohách.
Z odpovedí na okruh otázok, ktoré boli zamerané na zmapovanie pohľadu na študovaný študijný program sme sa dozvedeli, že celkové hodnotenie v porovnaní s minulým rokom sa výrazne nezmenilo. Je pozitívne, že viac študentov si preštudovalo informačné listy jednotlivých predmetov (66,2% áno, 33,8% nie) a zvýšila sa informovanosť študentov ohľadne študijných programov fakulty. Na základe údajov z dotazníkov môžeme konštatovať, že výrazne sa zlepšila dostupnosť pedagógov počas konzultačných hodín. K otázke dostupnosti literatúry sa vyjadrilo tiež viac študentov kladne, ako v minulom roku.
Na otázku č. 15: Poskytuje podľa Vás FSŠ UKF rovnaké vedomosti ako iné vysoké školy? Sme zaregistrovali viac kladných odpovedí, ako pred rokom. Podľa 12,2% študentov fakulta poskytuje viac, 45,2% študentov odpovedalo „určite poskytuje toľko, ako ostatné univerzity“. 32% respondentov odpovedalo „áno, aj nie“.
Je potešujúce, že na otázku č. 17 Ak by ste sa teraz hlásili na vysokú školu, opäť by ste si vybrali FSŠ UKF? 64,3% respondentov odpovedalo pozitívne, a 23,7% odpovedalo neviem.
Pri hodnotení študijných predmetov sa študenti kriticky vyjadrili k obsahu predmetu zverejnenom v informačnom liste, ktorý ich nie vždy zaujal. Uvedený nedostatok sme riešili inováciou študijných programov, ktoré sme podali do komplexnej akreditácie.
K hodnoteniu študenta vyučujúcim niektorí študenti mali nesúhlasné stanovisko ku kreditovej hodnote predmetu. Podľa nich nie je súlad medzi vynaloženým úsilím na absolvovanie predmetu a kreditovou hodnotou predmetu, a tak isto aj nároky pedagóga nie vždy sú adekvátne počtu kreditov daného predmetu. Riešenie tohto problému sa preukáže tiež v inovovaných študijných programoch.
Hodnotenie odbornej a didaktickej kompetencie vyučujúcich vcelku vyznela aj v tomto roku pozitívne. Pripomienky boli k používaniu IKT a najmä didaktických pomôcok a ku schopnosti vyučujúceho vzbudiť záujem o svoj predmet.
Oblasť hodnotenia materiálno-technického zabezpečenia výučby bolo aj v tomto roku vysoko pozitívne hodnotené.
Pri hodnotení otvorených otázok sme sa stretli u viacerých študentov s nasledovnými pripomienkami: žiadajú viac hodín praktického charakteru, použitie IKT vo väčšej miere, viac cudzích jazykov, prijímacie skúšky pre všetky študijné programy, menej teórie, viac odbornej didaktiky, možnosť častejšej komunikácie s pedagógmi.
Po zosumarizovaní výsledkov a na základe konkrétnych zistení navrhujeme nasledovné opatrenie pre odstránenie jednotlivých nedostatkov:
Navrhované opatrenia pre odstránenie nedostatkov v oblasti hodnotenia študijného predmetu :
Oblasť zistenia | Nedostatok | Opatrenia | Zodpovedný |
Informačný list predmetu | 33,8% študentov nepozná | Robiť osvetu na začiatku semestra | Vyučujúci, garant študijného programu |
Používanie didaktických pomôcok – podľa charakteru predmetu | Málo používané didaktické pomôcky | Viac využívať dostupné didaktické pomôcky, vypracovať návrh na nákup potrebných pomôcok | Vyučujúci, študijný program garantujúce pracovisko |
Zabezpečenie informovanosti študentov | Nesprávne načasovanie posunu informácií | Efektívnejšie využívať aj tútorov jednotlivých študijných skupín | Vedúci pracovník, tútor študijnej skupiny |
Navrhované opatrenia pre odstránenie nedostatkov v oblasti pôsobenia pedagóga:
Oblasť zistenia | Nedostatok | Opatrenia | Zodpovedný |
Komunikácia so študentami | Nedochvíľnosť, neinformovanie študentov o neprítomnosti na vyučovacej hodine, resp. na konz. hod. | Častejšia kontrola prítomnosti, opatrenia na zabezpečenie včasnej informovanosti študentov | Vyučujúci, vedúci pracovník, sekretariát pracoviska |
Na Fakulte stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre aj naďalej budeme venovať veľkú pozornosť k zabezpečeniu kvality v súlade s platnými legislatívnymi predpismi a politikou kvality na UKF a systémom zabezpečenia kvality na FSŠ. Pravidelne budeme sledovať, vyhodnocovať a aktualizovať parametre kvality, aby sme pre našich študentov zabezpečili moderné a na trhu práce uplatniteľné vzdelanie.