Intervenčný program na zlepšenie čitateľskej gramotnosti

Tohtoročné odborné stretnutie projektovej aktivity APVV-17-0071 Podpora čitateľskej gramotnosti v materinskom a cudzom jazyku sa uskutočnilo v dňoch 7. - 9. októbra 2020 v Selciach.

Do projektu vypracovaného Filozofickou fakultou Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre sa aktívne zapojilo viacero katedier a ústavov zaoberajúcich sa výučbou jazykov našej univerzity. K napĺňaniu cieľov projektu prispievajú aj vyučujúci Fakulty stredoeurópskych štúdií. Doc. PhDr. Ján Gallik, PhD., riaditeľ Ústavu stredoeurópskych jazykov a kultúr, zastupuje našu fakultu v odbornej skupine slovenský jazyk ako materinský jazyk. Za sekciu maďarského jazyka sú zodpovední Dr. habil. Mgr. Ildikó Vančo, PhD., Dr. habil. Dr. István Kozmács, PhD., Mgr. Gabriella Petres, PhD., a Mgr. Viktória Gergelyová z Ústavu maďarskej jazykovkedy a literárnej vedy.

Cieľom projektu je rozvoj čitateľskej gramotnosti študentov v ich materinskom jazyku a v cudzom jazyku. V predchádzajúcich rokoch bol výskum pracovných skupín zameraný na zbieranie a analýz dát. Na základe získaných výsledkov bol vytvorený intervenčný program na rozvoj čitateľskej gramotnosti. Na stretnutí v Selciach každá pracovná skupina predstavila intervenčný program pre materinský jazyk (slovenský a maďarský jazyk) a cudzie jazyky (nemecký, anglický a francúzsky jazyk).

Trojdňové odborné stretnutie sa začalo privítacím príhovorom a predstavením programu podujatia hlavnej riešiteľky projektu, doc. PaedDr. Evy Stranovskej, PhD.. Následne boli predstavené už hotové učebnice, ktoré obsahujú intervenčné programy v materinskom a v cudzom jazyku. Intervenčný program pre rozvoj čitateľskej gramotnosti maďarského jazyka, ako materinského jazyka, a doterajšiu prácu maďarskej odbornej skupiny predstavila doktorandka našej fakulty Mgr. Viktória Gergelyová. Následne účastníci pod vedením doc. PaedDr. Evy Stranovskej, PhD., a jej doktorandky Mgr. Anikó Ficzere vyskúšali aj metódy, ktoré tvoria základ intervenčných programov. Úlohy vypracované v rámci intervenčných programov boli podľa názoru prítomných zaujímavé a svojou hravosťou vhodné na upútanie pozornosti žiakov a zároveň spĺňajúce psychologické ciele rozvoja formulované v projekte. Niektoré úlohy sa zameriavajú na zlepšenie koncentrácie, pamäťových procesov, iné sa zameriavajú na stimuláciu kognitívneho štruktúrovania, inferenčného a kritického myslenia.

V záverečnej časti programu odborné skupiny diskutovali o ďalších pracovných procesoch. V ďalšej fáze projektu v rámci workshopu sa pedagógom vybraných škôl predstaví intervenčný program. Cieľom plánovaných workshopov je, aby sa účastníci oboznámili s intervenčným programom zameraným na zlepšenie čitateľskej gramotnosti a osvojili si vyvinuté metódy.

Mgr. Viktória Gergelyová

kep

160x600 bannerMOTPFay

 

Kontaktné informácie

Fakulta stredoeurópskych štúdií

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Dražovská cesta 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 853

Táto webová stránka používa cookies.

Pokračovaním v prehliadaní si tejto webovej stránky súhlasíte s používaním cookies.

Rozumiem