Všetky články

Lyra Chocolate alebo prednáška o hnedom zlate

Fascinujúca prednáška (13.2.2017) Karola Stýbla z predmetu someliérstvo nebola len o výrobe čokolády. Tento úspešný, ale skromný človek je dôkazom toho, že úspešné podnikanie sa neskrýva len v prehnanom karierizme a v honbe za ziskom, dokonca nemusí byť vôbec o finančných výnosoch.

Č1

Pán Stýblo je popredný majster šéf čokolatiér s rôznymi oceneniami a jediný uznaný slovenský návrhár receptúr čokolády. Svoje produkty predáva so svojim tímom vo vlastnej firme Lyra Chocolate. Okrem toho prinášajú Juhoamerické kakao do Európy pod obchodným menom Casa Lucer Europe.

Podnik založila trojica Nitranov. Spomínaný Karol Stýblo - hotelier, Martin Dukát - obchodník a Milan Lukáč - pôvodne účtovník. Začiatkom ich podnikania ponúkali belgické pralinky (2008), keď- podľa jeho slov- „to bolo na Slovensku s čokoládou ešte stále také jednotvárne“ a s kolegami hľadali niečo nové a iné.

Okrem rôznych menších ocenení v roku 2014 získali cenu Great Taste Award v Londýne ako prví na Slovensku. Great Taste Award je považovaná za Oskara v gastronómii, kde sa oceňujú každoročne najväčšie gastronomické špeciality. Cenu získali čokoládou Lyra Mandala Dark, ktorá dostala meno vďaka svojmu tvaru. Zlatou hviezdou ich odmenila pravdepodobne najprísnejšia 400-členná celosvetová porota ochutnávajúca 10 000 vzoriek dlhšie ako 1 000 hodín.

Kľúčom ich úspechu je unikátne kolumbijské kakao. Kakao z Južnej Ameriky je na svete najkvalitnejším, hoci tvorí len 8 % celkovej svetovej produkcie.

Majster nás samozrejme zaviedol aj do kulís konkrétnej výroby hnedého zlata. Konečnú hodnotu kakaa ovplyvňuje dôkladnosť a precíznosť vyplývajúca z náročnej práce vykonanej vášňou. Na naše najväčšie prekvapenie, pán Stýblo prezradil, že kakaový prášok je len druhotný produkt z kakaovej hmoty: „Niečo ako šupka pomaranča“. Neobsahuje ani z ďaleka toľko vitamínov a antioxidantov ako kakaová hmota, pretože väčšina toho najcennejšieho, kakaového masla, je z neho vylúčená, a to hlavne u veľkých producentov, ktorí sa snažia čím viac kakaového masla vynahradiť lacnými rastlinnými tukmi.

Okrem kvality produktu medzi malými rodinnými firmami Južnej Ameriky a rozšírenými masovými producentmi - najmä v Afrike, ktorá produkuje cca polovicu celkovej produkcie kakaa sveta - rozdiel je aj v životnej úrovni miestnych pracovníkov. Veľkopestovatelia totiž bežne zamestnávajú malé deti za jedlo pri hrozných pracovných podmienkach, kým na malých juhoamerických farmách uprednostňujú nároky a práva na lepší život domácich. Rodinná firma Casa Luker ako člen World Cocoa Fundation sa podieľa na ochrane životného prostredia a sociálnom, ekonomickom a environmentálnom rozvoji komunít pestovateľov kakaa. Podnik nevyniká veľkosťou, no je úspešný aj bez toho, aby sa snažili pokryť celý trh čokolády. Zlepšujú sa v kvalite a v inováciách namiesto rozširovania podniku, pretože ich cieľom nie je zbohatnúť, ale vyrábať kvalitu, kreativitu a v podstate robiť to, v čom sú dobrí. Neorientujú sa na masu, iba na zákazníkov, ktorým naozaj záleží na tom, z čoho je produkt a akým spôsobom bol vyrobený. Svoje výrobky nepredávajú v supermarketoch, ale v menších podnikoch, v obchodoch so zdravými potravinami, v kaviarňach a cukrárňach.

Ceny ich produktov sú samozrejme vyššie než masových produktov, no ich názor je taký, že človek by nemal kupovať čokoládu kvôli cene, ale kvôli pôžitku. Čokoláda nie je na každodennú konzumáciu, nemala by byť súčasťou bežnej stravy človeka, ale skôr potešením pri výnimočných príležitostiach. A  tak cena, ktorá oproti ozajstnej konkurencii (konkurencia = nemasoví výrobcovia) je úplne prijateľná, nehrá dôležitú rolu. Preto je lacná čokoláda zbytočným tovarom na trhu.

Úspešné podnikanie a celkovo úspech je teda motivované voľou robiť to čo nás baví, robiť to s vášňou a dať takto ľudskej spoločnosti niečo zo seba, niečo kvalitné. Pri masovej produkcii sa nedá sústrediť na kvalitu, resp. výrobca masovej produkcie sa ani neusiluje o kvalitu ale o kvantitu, ide mu iba o nepretržité zvyšovanie finančných výnosov so znižovaním nákladov. Teda celkové ponaučenie z prednášky : V supermarketoch predávaná čokoláda nie je čokoláda. 

Súčasťou prednášky bola aj ochutnávka kvalitnej čokolády vyrobenej z pravého Dominikánskeho kakaa

Autor článku: Adriana Chovanová, 3RCR

Č3

 Č4

Kontaktné informácie

Fakulta stredoeurópskych štúdií

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Dražovská cesta 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 853