Edukačná robotika a 3D technológie v praxi: Medzinárodný BIP program na FSŠ UKF
Inovatívny prístup k rozvoju algoritmického myslenia prostredníctvom edukačnej robotiky a 3D technológií na základných školách
Fakulta stredoeurópskych štúdií Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre zorganizovala v dňoch 9. – 13. júna 2025 historicky prvý Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP) na pôde univerzity. Program bol zameraný na inovatívne možnosti rozvoja algoritmického myslenia s využitím edukačnej robotiky a 3D technológií v základnom vzdelávaní [podrobné informácie o programe: https://www.fss.ukf.sk/sk/medzinarodne-vztahy/bip-sk].
Na podujatí sa zúčastnilo dvadsať študentov z troch partnerských inštitúcií – Univerzity Eötvösa Lóránda (Eötvös Loránd University) v Budapešti, Katolíckej vysokej školy Apor Vilmos (Apor Vilmos Catholic College) vo Váci a Partiumskej kresťanskej univerzity (Partium Christian University) v Oradei. Počas interaktívnych workshopov sa účastníci oboznámili s využitím 3D tlače, Ozobotov, BeeBotov a LEGO robotov vo vzdelávacom procese. Okrem teoretických poznatkov mali možnosť pozorovať aplikáciu týchto technológií aj v reálnom prostredí.
Slávnostné otvorenie programu sprevádzalo privítanie účastníkov a úvodný zoznamovací workshop. Popoludní sa študenti zapojili do praktických workshopov a večerný program zabezpečili členovia študentskej organizácie JUGYIK, ktorí hosťom priblížili študentský život v Nitre.
Druhý deň sa začal s prezentáciou univerzity zo strany Medzinárodného oddelenia UKF, po ktorej nasledovali tri tematické workshopy. Účastníci sa venovali témam ako 3D tlač, LEGO robotika, unplugged kódovanie či podlahové roboty – od začiatočníckej po pokročilú úroveň. Popoludní sa študenti zúčastnili komentovanej prehliadky mesta, zatiaľ čo pedagógovia diskutovali o aktuálnych výzvach v príprave učiteľov a možnostiach medzinárodnej spolupráce.
Tretí deň bol venovaný exkurzii do bratislavského vedeckého zážitkového centra Aurelium, kde účastníkov čakalo laserové predstavenie, interaktívne experimenty a množstvo vedeckých atrakcií. Popoludní nasledovala odborná a zároveň zábavná prehliadka Bratislavy organizovaná občianskym združením Bratislavské Rožky – Pozsonyi Kifli. Deň uzavrela spoločná večera, ktorá vytvorila priestor na neformálne rozhovory a nadväzovanie kontaktov.
Štvrtý deň sa študenti vybrali do dvoch slovenských základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským – vo Vozokanoch a v Búči. V praxi mohli sledovať využitie digitálnych technológií pri výučbe čítania a písania, spracovaní rozprávok, porozumení anglickému textu, objavovaní vodného sveta či environmentálnej výchove. Starší žiaci prezentovali mikroprojekty a aktivity z digitálnych tematických týždňov, ktoré rozvíjali algoritmické myslenie, tvorivé riešenie problémov a tímovú spoluprácu. Popoludní sa účastníci BIP pustili do skupinovej projektovej práce, ktorej cieľom bolo kreatívne uplatniť získané poznatky v pedagogickej praxi.
Záverečný deň patril prezentáciám študentských projektov a slávnostnému odovzdávaniu certifikátov, ktoré účastníkom odovzdala prorektorka pre medzinárodné vzťahy UKF. Týždeň plný odborných podnetov a zážitkov obohatil účastníkov nielen po profesijnej, ale aj osobnostnej stránke.
Na záver programu študenti opísali svoje skúsenosti tromi slovami. Najčastejšie sa objavovali výrazy ako „zážitok“, „rozvoj“, „spolupráca“, ale aj „priateľstvo“, „tím“, „kolegialita“ a „rodinná atmosféra“. Mnohí vyzdvihli odbornú úroveň a tvorivý prístup, ktoré charakterizovali ako „odbornosť“, „kreativita“, „rozširovanie obzorov“ a „profesionalita“. Spätná väzba potvrdila, že program priniesol nielen nové vedomosti, ale aj trvalé zážitky a hodnotné medziľudské vzťahy.
Touto cestou vyjadrujeme srdečné poďakovanie partnerským inštitúciám za aktívnu účasť, vedeniu univerzity za podporu pri realizácii programu, základným školám za ukážku dobrej praxe v oblasti digitálneho vzdelávania a študentom JUGYIK za ich nadšené a obetavé organizačné nasadenie.
Text: Mgr. Viktória Gergelyová, PhD. Mgr. Orsolya Hegedűs, PhD.
Fotky: BIP archív