Všetky články

Hodnotenia vzdelávania a pedagógov študentmi

hodnotenie201415

Študijný poriadok UKF zabezpečuje právo študentom, aby aspoň raz za rok sa mohli vyjadriť k otázkam kvality vzdelávania.

Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre formuluje ciele vnútorného systému kvality v súlade s vnútornym predpisom č. 21/2013 Zabezpečenie kvality vzdelávania na UKF v Nitre a v súlade nadefinovaným vnútorným dokumentom fakulty s názvom „Systém zabezpečenia kvality”, ktorý sa nachádza na:

https://www.fss.ukf.sk/index.php/sk/uradna-tabula/system-zabezpecenia-kvality.

Vyhodnocovanie vzdelávania a učiteľov sa uskutočňuje v záujme neustáleho zlepšovania vzdelávacej činnosti na našej fakulty a v záujme korektných vzťahov medzi pedagógmi a študentmi.

Zber údajov prebiehal vyplnením dotazníka, ktorý bol vytvorený v spolupráci so zástupcami študentov a pozostával z uzatvorených a z niekoľkých otvorených otázok. Na každú uzatvorenú otázku bol možný výber odpovede na dané tvrdenie nasledovne: úplne súhlasím – čiastočne súhlasím – čiastočne nesúhlasím – úplne nesúhlasím – neviem.

            Otázky boli zostavené tak, aby sme získali informácie o nasledovných oblastiach hodnotenia: študijný program, študijný predmet, uskutočňovanie vzdelávania, hodnotenie študentov vyučujúcim, odborná a didaktická kompetencia vyučujúceho, študijné zdroje na podporu vzdelávania študentov, materiálno-technické zabezpečenie výučby a na zabezpečenie informovanosti študentov o rozličných výzvach (Erasmus, konferencie, štipendiá, atď.).

Pri zbere údajov nám pomáhali zástupcovia študentov v akademickom senáte fakulty aj univerzity, Študentského parlamentu a študenti doktorandského štúdia.

V rámci prieskumu sme hodnotili 1032 dotazníkov. Dotazníky boli pripravené v slovenskom a maďarskom jazyku, obsahovali totožné otázky. Počet odovzdaných slovenských dotazníkov bolo 573, maďarských bolo 459. Zapojení študenti reprezentovali všetky študijné programy, ktoré zabezpečuje fakulta. Hodnotených bolo 45 pedagógov, ktorí v zimnom semestri akademického roka 2014/2015 učili povinné alebo povinne voliteľné predmety.

Pri vyplňovaní dotazníkov sa nevyskytli žiadne vážnejšie problémy.

Vyplnené dotazníky sa spracovali s použitím EvaSys systému, ktorý nám umožnil vyhodnotiť niektoré oblasti aj v komparácií spracovaných výsledkov. Časť výsledkov hodnotenia boli poskytnuté jednotlivým vyučujúcim a sumárne hodnotenia za jednotlivé pracoviská boli doručené vedúcim pracovníkom. Kompletné sumárne výsledky za fakultu, ktoré nám dávajú prehľad o jednotlivých oblastiach hodnotenia, nájdeme v prílohách.

Z odpovedí na okruh otázok, ktoré boli zamerané na zmapovanie pohľadu na študovaný študijný program sme sa dozvedeli, že celkové hodnotenie v porovnaní s minulým rokom sa výrazne nezmenilo. Je pozitívne, že viac študentov si preštudovalo informačné listy jednotlivých predmetov (66,2% áno, 33,8% nie) a zvýšila sa informovanosť študentov ohľadne študijných programov fakulty. Na základe údajov z dotazníkov môžeme konštatovať, že výrazne sa zlepšila dostupnosť pedagógov počas konzultačných hodín. K otázke dostupnosti literatúry sa vyjadrilo tiež viac študentov kladne, ako v minulom roku.

Na otázku č. 15: Poskytuje podľa Vás FSŠ UKF rovnaké vedomosti ako iné vysoké školy? Sme zaregistrovali viac kladných odpovedí, ako pred rokom. Podľa 12,2% študentov fakulta poskytuje viac, 45,2% študentov odpovedalo „určite poskytuje toľko, ako ostatné univerzity“. 32% respondentov odpovedalo „áno, aj nie“.

Je potešujúce, že na otázku č. 17 Ak by ste sa teraz hlásili na vysokú školu, opäť by ste si vybrali FSŠ UKF? 64,3% respondentov odpovedalo pozitívne, a 23,7% odpovedalo neviem.

Pri hodnotení študijných predmetov sa študenti kriticky vyjadrili k obsahu predmetu zverejnenom v informačnom liste, ktorý ich nie vždy zaujal. Uvedený nedostatok sme riešili inováciou študijných programov, ktoré sme podali do komplexnej akreditácie.

            K hodnoteniu študenta vyučujúcim niektorí študenti mali nesúhlasné stanovisko  ku kreditovej hodnote predmetu. Podľa nich nie je súlad medzi vynaloženým úsilím na absolvovanie predmetu a kreditovou hodnotou predmetu, a tak isto aj nároky pedagóga nie vždy sú adekvátne počtu kreditov daného predmetu. Riešenie tohto problému sa preukáže tiež v inovovaných študijných programoch.

Hodnotenie odbornej a didaktickej kompetencie vyučujúcich vcelku vyznela aj v tomto roku pozitívne. Pripomienky boli k používaniu IKT a najmä didaktických pomôcok a ku schopnosti vyučujúceho vzbudiť záujem o svoj predmet.

            Oblasť hodnotenia materiálno-technického zabezpečenia  výučby bolo aj v tomto roku vysoko pozitívne hodnotené.

Pri hodnotení otvorených otázok sme sa stretli u viacerých študentov s nasledovnými pripomienkami: žiadajú viac hodín praktického charakteru, použitie IKT vo väčšej miere, viac cudzích jazykov, prijímacie skúšky pre všetky študijné programy, menej teórie, viac odbornej didaktiky, možnosť častejšej komunikácie s pedagógmi.

Po zosumarizovaní výsledkov a na základe konkrétnych zistení navrhujeme nasledovné opatrenie pre odstránenie jednotlivých nedostatkov:

Navrhované opatrenia pre odstránenie nedostatkov v oblasti hodnotenia študijného predmetu :

Oblasť zistenia Nedostatok Opatrenia Zodpovedný
Informačný list predmetu 33,8% študentov nepozná Robiť osvetu na začiatku semestra Vyučujúci, garant študijného programu
Používanie didaktických pomôcok – podľa charakteru predmetu Málo používané didaktické pomôcky Viac využívať dostupné didaktické pomôcky, vypracovať návrh na nákup potrebných pomôcok Vyučujúci, študijný program garantujúce pracovisko
Zabezpečenie informovanosti študentov Nesprávne načasovanie posunu informácií Efektívnejšie využívať aj tútorov jednotlivých študijných skupín Vedúci pracovník, tútor študijnej skupiny

Navrhované opatrenia pre odstránenie nedostatkov v oblasti pôsobenia pedagóga:

Oblasť zistenia Nedostatok Opatrenia Zodpovedný
Komunikácia so študentami Nedochvíľnosť, neinformovanie študentov o neprítomnosti na vyučovacej hodine, resp. na  konz. hod. Častejšia kontrola prítomnosti, opatrenia na zabezpečenie včasnej  informovanosti  študentov Vyučujúci, vedúci pracovník,  sekretariát pracoviska

Na Fakulte stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre aj naďalej budeme venovať veľkú pozornosť k  zabezpečeniu kvality v súlade s platnými legislatívnymi predpismi a politikou kvality na UKF a systémom zabezpečenia kvality na FSŠ. Pravidelne budeme sledovať, vyhodnocovať a aktualizovať parametre kvality, aby sme pre našich študentov zabezpečili moderné a na trhu práce uplatniteľné vzdelanie.

 

PDF

Kontaktné informácie

Fakulta stredoeurópskych štúdií

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Dražovská cesta 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 853