Výskum účinkov rozdielnych vzdelávacích a sociálnych podmienok ovplyvňujúcich vývoj gramatiky materinského jazyka a úroveň osvojenia si štátneho jazyka
Úplný názov projektu:
Výskum účinkov rozdielnych vzdelávacích a sociálnych podmienok ovplyvňujúcich vývoj gramatiky materinského jazyka a úroveň osvojenia si štátneho jazyka
Grantová schéma:
Maďarská akadémia vied (MVP - medzinárodný)
Koordinátor projektu za FSŠ:
prof. Mgr. Ildikó Vančo, PhD. – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Doba realizácie:
5/2020 - 11/2020
Stručný popis:
V rámci projektu sme podrobne analyzovali nasledovné výskumné otázky (z pohľadu maďarskej menšiny žijúcej za hranicami materskej krajiny):
- Aký je optimálny pomer medzi pedagogikou a vyučovacím jazykom materinského jazyka menšín a majoritným (štátnym) jazykom?
- Ako možno prispôsobiť jazykovú pedagogiku špecifickým podmienkam jednotlivých vonkajších regiónov? Ako môže materská krajina poskytnúť čo najefektívnejšiu odbornú podporu pedagogike maďarského materinského jazyka za svojimi hranicami?
- Aké sú najlepšie metódy na osvojenie si a vyučovanie štátneho jazyka ako druhého jazyka v bilingválnom prostredí?
- Aké jazykové zázemie možno pokladať za najefektívnejšiu jazykovú pedagogiku?
Výskum sa týkal pedagogických, jazykových a sociokultúrnych faktorov materinského jazyka vrátane štátnych vzdelávacích predpisov učebných osnov a učebníc.
Výskumný tím intenzívne skúmal aj podmienky a efektívnosť vzdelávania žiakov v štátnom jazyku žijúcich v maďarských regiónoch za hranicami. Ich štúdie poskytli všeobecný obraz o organizácii vzdelávania a štátnych predpisoch o vzdelávaní v štátnom jazyku na Slovensku, na Zakarpatskej Ukrajine a Rumunsku, ako aj o účinkoch týchto predpisov a organizačných a riadiacich príčinách problémov, ktoré sa vyskytujú pri osvojovaní si štátneho jazyka.
Partneri projektu:
Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Rumunsko
Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian Institute, Berehovo, Ukrajina
Eötvös Loránd University, Budapest, Maďarsko