Výskum vyučovania štátneho jazyka v Karpatskej kotline – teória, prax, vízia

Úplný názov projektu:

Výskum vyučovania štátneho jazyka v Karpatskej kotline – teória, prax, vízia

Grantová schéma:

Maďarská akadémia vied (MVP - medzinárodný)

Koordinátor projektu za FSŠ:

prof. Mgr. Ildikó Vančo, PhD. – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy

Doba realizácie:

6/2019 - 12/2019

Stručný popis:

Predmetom výskumu bolo zistiť, ako sa vyučovanie štátneho jazyka realizuje pre menšiny v situáciách tzv. language change. Štúdium vzdelávacej situácie Sámov v Škandinávii ilustruje, čo sa stane, keď sa ukončí vzdelávanie v materinskom jazyku, avšak neskôr sa vytvorí úsilie na jeho obnovu.

Skúmali sme situáciu, kedy sa vyučovanie uskutočňovalo len v štátnom jazyku. Posudzovali sme vplyv programu jazykovej imerzie v aplikovanom vzdelávaní, pričom sme skúmali jazykový cieľ vzdelávania. Posudzovali sme aj mieru prítomnosti materinského a štátneho jazyka vo vzdelávaní sámskej menšiny, a teda aj výsledky z hľadiska zachovania jazyka a národnosti. Túto menšinovú, jazykovú a vzdelávaciu situáciu sme analyzovali z hľadiska jazykovej situácie menšín žijúcich v diaspóre.

Vo výskume boli použité predovšetkým kvalitatívne metódy, avšak súčasťou výskumu boli aj terénne výskumy, pozorovanie v teréne, analýza textov a výmena skúseností.

V rámci terénneho výskumu boli použité nasledovné metódy: pozorovanie, návštevy tried, riadené rozhovory, spoločné diskusie, analýza učebníc a učebných osnov.

Partneri projektu:

Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Rumunsko

Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian Institute, Berehovo, Ukrajina

Eötvös Loránd University, Budapest, Maďarsko

Kontaktné informácie

Fakulta stredoeurópskych štúdií

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Dražovská cesta 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 853