Výskum vyučovania štátneho jazyka v Karpatskej kotline – teória, prax, vízia
Úplný názov projektu:
Výskum vyučovania štátneho jazyka v Karpatskej kotline – teória, prax, vízia
Grantová schéma:
Maďarská akadémia vied (MVP - medzinárodný)
Koordinátor projektu za FSŠ:
prof. Mgr. Ildikó Vančo, PhD. – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Doba realizácie:
6/2019 - 12/2019
Stručný popis:
Predmetom výskumu bolo zistiť, ako sa vyučovanie štátneho jazyka realizuje pre menšiny v situáciách tzv. language change. Štúdium vzdelávacej situácie Sámov v Škandinávii ilustruje, čo sa stane, keď sa ukončí vzdelávanie v materinskom jazyku, avšak neskôr sa vytvorí úsilie na jeho obnovu.
Skúmali sme situáciu, kedy sa vyučovanie uskutočňovalo len v štátnom jazyku. Posudzovali sme vplyv programu jazykovej imerzie v aplikovanom vzdelávaní, pričom sme skúmali jazykový cieľ vzdelávania. Posudzovali sme aj mieru prítomnosti materinského a štátneho jazyka vo vzdelávaní sámskej menšiny, a teda aj výsledky z hľadiska zachovania jazyka a národnosti. Túto menšinovú, jazykovú a vzdelávaciu situáciu sme analyzovali z hľadiska jazykovej situácie menšín žijúcich v diaspóre.
Vo výskume boli použité predovšetkým kvalitatívne metódy, avšak súčasťou výskumu boli aj terénne výskumy, pozorovanie v teréne, analýza textov a výmena skúseností.
V rámci terénneho výskumu boli použité nasledovné metódy: pozorovanie, návštevy tried, riadené rozhovory, spoločné diskusie, analýza učebníc a učebných osnov.
Partneri projektu:
Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Rumunsko
Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian Institute, Berehovo, Ukrajina
Eötvös Loránd University, Budapest, Maďarsko