Zmapovanie osvedčených postupov a skúseností s cieľom modernizácie a skvalitnenia vyučovania štátneho jazyka v susedných krajinách s Maďarskom
Úplný názov projektu:
Zmapovanie osvedčených postupov a skúseností s cieľom modernizácie a skvalitnenia vyučovania štátneho jazyka v susedných krajinách s Maďarskom
Grantová schéma:
Maďarská akadémia vied (MVP - medzinárodný)
Koordinátor projektu za FSŠ:
prof. Mgr. Ildikó Vančo, PhD. – Ústav maďarskej jazykovedy a literárnej vedy
Doba realizácie:
9/2018 - 3/2019
Stručný popis:
Prostredníctvom výskumu sa analyzovala výučba štátneho jazyk v štyroch krajinách: v Slovinsku, Fínsku, na Slovensku a na Ukrajine. Po analýze sa zhodnotili výsledky programu paralelného vyučovania čítania a písania v oboch jazykoch (slovinčine a maďarčine) v Slovinsku (HOP Hkratno opismenjevanje v slovenščini in madžarščini v dvojezični osnovni šoli – Poskus hkratnega opismenjevanja. Priročnik za učitelje dvojezičnih šol v Prekmurju – Kézikönyv a muravidéki kétnyelvű iskolák pedagógusai számára, Lendva 2013).
V rámci výskumu sme získali prehľad a zhodnotili sme výsledky nového projektu výučby slovenského jazyka, ktorý sa začal realizovať na Slovensku v roku 2016 na štyroch základných školách a bola zavedená nová pilotná metóda výučby slovenského jazyka bez účasti jazykovedcov a pedagogických odborníkov. Analyzovali sme učebnice používané na vyučovanie štátneho jazyka na nižších stupňoch stredných škôl z hľadiska jazykovedného a metodického a z hľadiska jazykovej pedagogiky.
Vytvorili sme súhrnnú bibliografiu štúdií publikovaných v regióne (menšinové aj väčšinové štúdie).
Partneri projektu:
Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Rumunsko
Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian Institute, Berehovo, Ukrajina
Eötvös Loránd University, Budapest, Maďarsko