Blended Intensive Program 2026
Blended Intensive Program o rozvoji udržateľných a zdravotne uvedomelých pedagogických kompetenciách
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre bude v roku 2026 hostiť Blended Intensive Program (BIP) s názvom Semienka blahobytu: Rozvoj udržateľných a zdravotne uvedomelých pedagogických kompetencií v dňoch 8. – 12. júna 2026. Tento program organizuje Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre.
Cieľ programu
Cieľom programu je poskytnúť študentom učiteľského vzdelávania najnovšie edukačné poznatky a kompetencie, ktoré im pomôžu efektívne prispievať k rozvoju zdravého životného štýlu, environmentálneho povedomia a udržateľného správania detí. Dlhodobým cieľom tejto iniciatívy je podporovať vzdelávanie generácie, ktorá je citlivejšia a uvedomelejšia v otázkach zdravia a ekológie.
Program je určený pre študentov bakalárskeho a magisterského štúdia, predovšetkým pre budúcich učiteľov, s dôrazom na posilňovanie medzikultúrneho dialógu, rozvoj kritického myslenia a podporu zážitkového učenia. Program venuje osobitnú pozornosť vzdelávaniu žiakov z maďarských škôl.
Štruktúra programu
BIP pozostáva z online a prezenčnej časti.
Online časť sa uskutoční 1. júna 2026 a poskytne vstupné informácie a predstaví spolupracujúce inštitúcie a účastníkov. Ďalej informácie teoretického charakteru s dôrazom na cieľ programu. Hlavným cieľom je poskytnúť komplexný prehľad o štruktúre programu, implementovať základné otázky environmentálnej a zdravotnej výchovy do edukačného systému základných škôl, s dôrazom na ich úlohu v školskom vzdelávaní a v každodennom živote žiakov. Táto časť slúži ako príprava na plánované prezenčné aktivity.
Prezenčná časť, ktorá sa bude konať od 8. do 12. júna 2026, zahŕňa workshopy a zážitkové aktivity, ktoré rozvíjajú teoretické vedomosti a praktické zručnosti zúčastnených budúcich učiteľov. Zámerom je upevňovať rôzne zdravotné návyky žiakov, rozvíjať ich ekologické povedomie a formovať udržateľný model ich správania.
S účastníkmi budeme diskutovať o dôležitosti zdravého držania tela a zdravých stravovacích návykoch detí školského veku. Prostredníctvom výtvarných aktivít a zaujímavých praktických činností (napr. navrhovanie rastlinných kompozícií a výroba organických mydiel) sa oboznamujú s metódami používanými v environmentálnej výchove a výučbe udržateľnosti na školách.
V rámci praktickej výučby študenti navštívia Arborétum Slovenskej akadémie vied v Mlyňanoch. Tiež navštívia základné školy, s ktorými je v úzkom kontakte naša fakulta. Tam majú možnosť vidieť edukačný proces v praxi a zoznámiť sa s osvedčenými inovatívnymi vzdelávacími riešeniami. Program je zakončený kreatívnou skupinovou prácou a prezentáciou výsledkov, ktoré študenti vypracovali.
Medzinárodná spolupráca a inovácie vo vzdelávaní
BIP podporuje medzinárodnú spoluprácu, v rámci ktorej je umožnené zdieľanie inovatívnych metód výučby, profesionálneho networkingu a výmena skúseností medzi zúčastnenými inštitúciami. Projekt vzniká v spolupráci s Katolíckou vysokou školou Apor Vilmos vo Váci, Univerzitou Eötvös Loránd (ELTE) v Budapešti a Kresťanskou univerzitou Partium vo Veľkom Varadíne (Oradea).
Program vytvára priestor na výmenu poznatkov a skúseností, na spoločné vzdelávanie a rozvoj medzikultúrneho porozumenia. Pomáha účastníkom ďalej rozvíjať ich pedagogické vedomosti z oblasti environmentálnej a zdravotnej výchovy a získavať aj praktické skúsenosti, ktoré sú vhodné integrovať do školského edukačného procesu na základných školách.

