Teória vyučovania maďarského jazyka a literatúry
Doktorandské štúdium
Charakteristika študijného programu
Študijný program Teória vyučovania maďarského jazyka a literatúry nadväzuje na magisterský študijný program Učiteľstvo maďarský jazyk a literatúra v kombinácii. Študijný program akceptuje súčasnú integráciu Teórie vyučovania maďarského jazyka a literatúry do odboru 1.1.10 Odborová didaktika. Absolvent nadobudne predpoklady pre vedeckú prácu v odbore 1.1.10 Odborová didaktika a niektorých príbuzných aplikovaných odboroch. Absolvent doktorandského študijného programu Teória vyučovania maďarského jazyka a literatúry získa rozsiahle teoretické vedomosti vo vednom odbore. Nadobudne tiež metodické schopnosti pre výskumnú prácu (vedecky bádať a prinášať vlastné riešenia a reflexie v oblasti výskumu aktuálnych didaktických problémov teórie vyučovania maďarského jazyka a literatúry, metodológie všeobecno-pedagogického výskumu, spracovania sledovanej výskumnej problematiky, formulovania cieľov a hypotéz výskumu, foriem prezentácie výsledkov výskumu, deskripcie prínosu pre rozvoj vedného odboru, vymedzenia praktickej aplikácie). Získa tiež skúsenosti s prezentáciou výsledkov na vedeckých konferenciách a pri ich publikovaní v medzinárodných a domácich vedeckých/odborných časopisoch.
Uplatnenie absolventa
Absolventi sa môžu uplatniť v inštitúciách zabezpečujúcich odborno-didaktickú, pedagogickú koordináciu školskej a mimoškolskej výchovno-vzdelávacej činnosti, vo vysokom školstve, v pedagogicko-výskumných inštitúciách, ale aj vo sfére vydavateľskej či publicistickej.
Teória vyučovania maďarského jazyka a literatúry
Doktorandské štúdium
Charakteristika študijného programu
Absolvent má prehľad o aktuálnych otázkach metodológie jazykovedy, literárnej vedy a odborovej didaktiky, dôkladne pozná nové výskumné aspekty jazyka a literatúry. Pozná diskurzívne pozadie jazykového a literárneho vzdelávania, orientuje sa v nových metódach a postupoch výučby materinského jazyka a literatúry, a to vzhľadom na špecifické podmienky výučby na školách s vyučovacím jazykom maďarským. Má prehľad o výskumných metódach a realizačných formách pedagogického vedeckého výskumu a je schopný participovať na jeho uskutočnení ako člen výskumného tímu. Absolvent pozná disciplinárne a interdisciplinárne pozadie svojej širšej a užšej výskumnej oblasti v medzinárodnom kontexte. Disponuje vedomosťami z teórie jazykového a literárneho vzdelávania, funkcionálnej a kognitívnej gramatiky, sociolingvistiky, literárnej genológie, naratológie, intermediality, vizuálnej kultúry a semiotiky.
Uplatnenie absolventa
Absolvent doktorandského študijného programu Teória vyučovania maďarského jazyka a literatúry sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní a SK ISCO-08 v nasledovných povolaniach: odborný asistent vysokej školy, jazykovedec (filológ, lingvista), učiteľ strednej školy, učiteľ druhého stupňa základnej školy.
Stredoeurópske areálové štúdiá
Doktorandské štúdium
Charakteristika študijného programu
Cieľom študijného programu Stredoeurópske areálové štúdiá je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlou filologickou, komunikačnou a kultúrnou kompetenciou nevyhnutnou pre inovácie a originalitu vo výskume. Absolvent preukazuje poznanie princípov a hlavných zásad študijného odboru v jeho vzťahovo-výkladovej komplexnosti, argumentačnej presvedčivosti a výpovednej hodnote vrátane interakcií so súvisiacimi odbormi. Vyznačuje sa nezávislým, kritickým a analytickým myslením, má rozvinuté predpoklady na riešenie náročných výskumných problémov s vysokým stupňom originality a spoločenského prínosu, na tvorivé formulovanie a programovanie vedeckých úloh. Je schopný reflektovať etické a spoločensko-kultúrne stránky vedeckej práce, zverejňovania jej výsledkov a ich tvorivej aplikácie v praxi. Absolvent popri svojej vedeckej činnosti dokáže prakticky prezentovať – i v cudzom jazyku – regionálne osobitosti konkrétnych krajín stredoeurópskeho areálu, má odborné kompetencie i zručnosti v rámci zabezpečenia, získania, spracovávania a uchovávania informácií, tvorby a aktualizácie informačných zdrojov v oblasti jazyka a kultúry jednotlivých regiónov stredoeurópskeho kultúrneho areálu.
Uplatnenie absolventa
Absolventi študijného programu Stredoeurópske areálové štúdiá na doktorandskom stupni štúdia sa môžu na základe Štatistickej klasifikácie zamestnaní i z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu uplatniť ako odborní asistenti vysokej školy.
Absolvent sa môže zamestnať aj v akadémiách vied a výskumných ústavoch v pozícií postdoktoranda (tvorivý zamestnanec vedy, výskumu a vývoja) alebo vedeckého pracovníka v oblasti stredoeurópskeho kultúrneho i literárneho dedičstva.
Stredoeurópske areálové štúdiá
Doktorandské štúdium
Charakteristika študijného programu
Cieľom študijného programu Stredoeurópske areálové štúdiá je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlou filologickou, komunikačnou a kultúrnou kompetenciou nevyhnutnou pre inovácie a originalitu vo výskume. Absolvent preukazuje poznanie princípov a hlavných zásad študijného odboru v jeho vzťahovo-výkladovej komplexnosti, argumentačnej presvedčivosti a výpovednej hodnote vrátane interakcií so súvisiacimi odbormi. Vyznačuje sa nezávislým, kritickým a analytickým myslením, má rozvinuté predpoklady na riešenie náročných výskumných problémov s vysokým stupňom originality a spoločenského prínosu, na tvorivé formulovanie a programovanie vedeckých úloh. Je schopný reflektovať etické a spoločensko-kultúrne stránky vedeckej práce, zverejňovania jej výsledkov a ich tvorivej aplikácie v praxi. Absolvent popri svojej vedeckej činnosti dokáže prakticky prezentovať – i v cudzom jazyku – regionálne osobitosti konkrétnych krajín stredoeurópskeho areálu, má odborné kompetencie i zručnosti v rámci zabezpečenia, získania, spracovávania a uchovávania informácií, tvorby a aktualizácie informačných zdrojov v oblasti jazyka a kultúry jednotlivých regiónov stredoeurópskeho kultúrneho areálu.
Uplatnenie absolventa
Absolventi študijného programu Stredoeurópske areálové štúdiá na doktorandskom stupni štúdia sa môžu na základe Štatistickej klasifikácie zamestnaní i z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu uplatniť ako odborní asistenti vysokej školy.
Absolvent sa môže zamestnať aj v akadémiách vied a výskumných ústavoch v pozícií postdoktoranda (tvorivý zamestnanec vedy, výskumu a vývoja) alebo vedeckého pracovníka v oblasti stredoeurópskeho kultúrneho i literárneho dedičstva.