Zborník o nových prístupoch v jazykovom vzdelávaní
Cieľom nedávno publikovaného zborníka Novel Techniques and Approaches in Language Teaching (NoTALaT) je ozrejmiť nové prístupy vo výučbe cudzích jazykov. Vydalo ho Výskumné centrum pre jazykové vzdelávanie (Rannsóknarstofa í máltileinkun) z Islandu, pričom editorsky ho pripravila Lenka Štvrtecká (ÚSJK FSŠ UKF v Nitre) v spolupráci s Branislavom Bédim (The Árni Magnússon Institute for Icelandic Studies). Publikácia predstavuje rôznorodú zbierku štúdií a poznatkov skúsených pedagógov rôznych vzdelávacích inštitúcií zo Slovenska, Islandu, Fínska, Nórska či Kanady, so zameraním na účinné metódy, ktoré pozitívne prispievajú k zefektívneniu výučby s dôrazom najmä na výučbu materinského jazyka ako cudzieho jazyka. Zborník obsahuje celkom 16 príspevkov, ktoré prispievajú do diskurzu o jazykovom vzdelávaní prostredníctvom prezentovania rôznorodých poznatkov – od využívania prispôsobených stratégií na výučbu cudzieho jazyka pre mladých študentov v online prostredí až po vzdelávanie migrantov či zahraničných študentov v školských aj verejných jazykových kurzoch. Tie dopĺňajú aj sebareflexné štúdie pedagógov, ktorí sa výučbe cudzieho jazyka dlhodobo venujú.
Zborník je výstupom z medzinárodného projektu s názvom Novel Techniques and Approaches in Language Teaching (NoTALaT) podporeného v rámci Grantov EHP a Nórska 2014 – 2021 a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a je voľne dostupný na stránke https://malvis.hi.is/sites/malvis.hi.is/files/2024-06/Novel%20Techniques%20and%20Approaches%20in%20Language%20Teaching.pdf.
Text: PhDr. Lenka Štvrtecká, PhD.
ÚSJK FSŠ UKF v Nitre