Rómsky jazyk v škole                                                                                                              

Dňa 25. apríla 2022 sa na Fakulte stre­do­európ­skych štúdií konala záverečná konferencia medzinárodného projektu Erasmus+ Translinguaging for Equal Opportunities: Romani Speech in Schools.

Hlavnou témou konferencie a projektu bola situácia rómskych žiakov vo vzdelávaní a možnosti zlepšenia výsledkov vzdelávania rómskych žiakov používaním rómskeho materinského jazyka vo vyučovacom procese na školách s vyučovacím jazykom iným ako rómčina. Na podujatí boli prezentované najnovšie výsledky výskumu medzinárodného projektu Erasmus+ Translanguaging for Equal Opportunities: Romani Speech in Schools. Viac informácií o výsledkoch, aktivitách a podujatiach projektu nájdete na tejto webovej stránke: http://www.umjl.fss.ukf.sk/translanguaging/.

Okrem hostiteľského Ústavu maďarskej jazykovedy a literárnej vedy FSŠ UKF v Nitre sa na organizácii podujatia podieľali Kalvínska univerzita Gáspára Károliho v Maďarsku, Jyväskylä University vo Fínsku a University College London. Zúčastnili sa aj riaditelia základných škôl z mesta Tiszavasvári v Maďarsku a z obce Zemné na Slovensku. Na podujatí mali učitelia z praxe možnosť oboznámiť sa s jazykovednou paradigmou „translanguaging“, ako aj s výsledkami v praxi overeného používania tejto paradigmy vo vyučovaní i jeho potenciálom pre ďalšie využitie v triede. Výhodou tohto typu inkluzívneho vzdelávania je vzdelávať deti v ich materinskom jazyku a v jazyku školy bez vyžadovania znalosti oboch jazykov od učiteľov.

Účastníkov konferencie privítala dekanka Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre Dr. habil. PaedDr. Žofia Bárcziová, PhD. Po jej privítaní profesorka Ildikó Vančo, ktorá je zodpovedná za nitriansky tím v rámci projektu, oboznámila prítomných s cieľmi projektu a programom podujatia.

Predpoludňajší cyklus prednášok sa začal prednáškou Jánosa Imre Heltaia, docenta z Kalvínskej univerzity Gáspára Károliho, s názvom Translanguaging ako jazyková teória a pedagogika. Potom Erika Kerekesné Lévai, riaditeľka Základnej školy Magister v maďarskom meste Tiszavasvári, predstavila svoje skúsenosti s uplatňovaním „translanguaging“ prístupu vo vzdelávaní rómskych žiakov. Ildikó Vančo vo svojej prezentácii priblížila poslucháčom situáciu Rómov v oblasti vzdelávania na Slovensku. V nadväznosti na túto prezentáciu predstavili praktické skúsenosti s používaním rómskeho materinského jazyka počas vyučovania riaditeľka a učitelia Základnej školy Ányosa Jedlika v Zemnom (Blanka Lóthi, Zsuzsa Molnár, Magdolna Oláh).

Popoludňajší program sa začal uvedením monografie, ktorá vznikla na základe skúseností z projektu. Monografiu uviedla Eszter Tarsoly, profesorka London University College. Prednášajúca predstavila štruktúru knihy, ktorá vznikla ako súčasť a aj výsledok projektu o teórii a praxi „translanguaging“. V rámci projektu bolo vytvorených 35 krátkych filmov, ktoré ukazujú možnosti „translanguaging“ v triede a analyzujú tzv. „translanguaging momenty“, ktoré sa vyskytli v triedach počas vyučovania. Účastníci projektu na konferencii predstavili aj niektoré videá z videotéky. Bernadett Jani-Demetriou, doktorandka na Univerzite Eötvösa Lóránda, predstavila možnosti „translanguaging“ v hodnotení žiakov. Ďalším videom bola prezentácia Eszter Tarsoly, ktorá načrtla možnosti komunikácie v triede vrátane „translanguaging“ a prekladu. Po prezentácii Eszter Tarsoly vystúpila Erika Kerekesné Lévai, ktorá hovorila o zapojení rodičov a komunity do procesu „translanguaging“. V ďalšej časti programu Árpád Bárdi, docent Kalvínskej univerzity Gáspára Károliho, predstavil niektoré videá, ktoré vznikli na základnej škole v Zemnom. Sériu prednášok uzavrela prezentácia na tému Jazyková krajina a translanguaging, ktorú predniesol pedagóg Petteri Laihonen z Univerzity v Jyväskylä vo Fínsku.

Záverečnou časťou podujatia bola diskusia za okrúhlym stolom, ktorú moderovala Ildikó Vančo a počas ktorej akademici a učitelia z praxe diskutovali o možnostiach používania metódy „translanguaging“ vo vzdelávaní žiakov s rómskym materinským jazykom.

Translanguaging 2022 02

Translanguaging 2022 03

Translanguaging 2022 04

Translanguaging 2022 05

Translanguaging 2022 06

Translanguaging 2022 07

Translanguaging 2022 08

Autori článku: Viktória Gergely a Patrik Schulcz

160x600 bannerMOTPFay

 

Kontaktné informácie

Fakulta stredoeurópskych štúdií

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Dražovská cesta 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 853

Táto webová stránka používa cookies.

Pokračovaním v prehliadaní si tejto webovej stránky súhlasíte s používaním cookies.

Rozumiem