Workshop o nových inter­aktívnych vyu­čovacích metódach

Dňa 21.6. sa v spolupráci dvoch katedier KCR FSŠ UKF a Katedry anglického ja­zy­ka a kultúry PF UKF konal medzi­ná­rod­ný workshop o možnostiach vy­u­ži­tia inovatívnych vyučovacích metód „Peer Instruction“ a „Design Thinking“.

Wokshop bol zameraný na predmety rozvíjajúce interkultúrne komunikačné zručnosti v anglickom jazyku. 

V rámci workshopu mali účastníci možnosť oboznámiť sa s metodickým postupom uvedených vyučovacích metód a zároveň si aj vyskúšať, ako tieto metódy fungujú v praxi, a to konkrétne v oblasti rozvíjania interkultúrnych a komunikatívnych kompetencií v anglickom jazyku.

Metóda Peer instruction (PI) sa zakladá na tzv. elektronickom hlasovaní, teda jej elementárnu časť tvoria vhodne sformulované otázky. Cyklus priebehu metódy PI sa skladá z niekoľkých na seba nadväzujúcich krokov, medzi tie najprínosnejšie sa zaraďuje diskusia, ktorá sa vyvolá ako reakcia medzi študentmi na relevantnú otázku. Metóda PI sa zaraďuje medzi aktivizujúce vyučovacie metódy, pričom jej efektívnosť sa položila už rôznymi výskumami a meraniami. Na workshope sme vyskúšali tzv. online hlasovanie, ktoré je veľmi jednoduché a realizuje sa pomocou vlastných smartfónov, alebo tabletov. Nakoľko uvedená metóda v rámci vyučovania cudzích jazykov má najväčšie uplatnenie v prípade rozvíjania receptívnych zručností, t. j. čítania a počúvania s porozumením, účastníci workshopu mali zodpovedať a zároveň prediskutovať otázku po vypočutí krátkeho videa o kultúrnych dimenziách.  

V druhej časti workshopu bola účastníkom predstavená metóda dizajnového myslenia, ktorá bola pôvodne vyvinutá americkou poradenskou spoločnosťou IDEO na hľadanie inovácií produktov, ktoré budú žiadané na trhu. Postupne bola táto metóda implementovaná ako vyučovacia metóda najprv na amerických univerzitách, neskôr sa rozšírila do sveta. V rámci workshopu bol predstavený Stanfordský model dizajnového myslenia, ktorý rozvíja u študentov všetky potrebné zručnosti na to, aby dokázali v praxi vytvárať inovatívne riešenia a hľadať ideálne riešenia v najrozličnejších oblastiach praxe, vrátane interkultúrnych rozdielov. DT pomáha u študentov rozvíjať predovšetkým mäkké zručnosti ako je komunikácia, empatia, tímovú spolupráca, riešenie problémov a konfliktov, prezentačné zručnosti a mnohé iné a preto je univerzálnou vyučovacou metódou vhodnou aj pre jazykové vzdelávanie. Základom úspechu metódy vo vyučovaní je jej interaktívny, kolaboratívny a hravý charakter. Úlohou učiteľa v rámci DT je vytvoriť na hodine stimulujúce prostredie, ktoré motivuje a stimuluje študentov k intenzívnej komunikácii a spolupráci v tímoch pri hľadaní kreatívnych riešení existujúcich problémov. Obzvlášť je táto metóda vhodná pre súčasnú mladú generáciu vysokoškolákov, ktorí uprednostňujú skôr praktické prístupy k výučbe ako teoretické a deskriptívne metódy.

Účastníci workshopu si metódu DT vyskúšali pre tvorbu produktu cestovného ruchu vo vybraných anglicky hovoriacich krajinách so zreteľom na rôzne kultúrne aspekty. Počas jednotlivých fáz, (ako napr. brainstorming, zoskupenie nápadov, apod.), prebiehala komunikácia v anglickom jazyku, čím si členovia tímov rozvíjali nielen svoje komunikatívne ale aj interkultúrne zručnosti. Napokon svoje kreatívne nápady jednotlivé skupiny prezentovali pomocou posterov.

Workshop bol realizovaný vďaka finančnej podpore projektu KEGA 020UKF-4/2020 Tvorba vysokoškolskej učebnice a multimediálnej didaktickej podpory pre predmety rozvíjajúce interkultúrne komunikačné kompetencie v anglickom jazyku pre cestovný ruch vzhľadom na potreby praxe.

workshop DT 01

workshop DT 02

workshop DT 03

workshop DT 04

Text: PhDr. Zuzana Palenčíková, PhD. , vedúca Katedry cestovného ruchu FSŠ UKF,
Ing. Norbert Beták, PhD. –  Katedra cestovného ruchu FSŠ UKF
Mgr. Zuzana Sándorová, PhD. – Katedra anglického jazyka a kultúry PF UKF

160x600 bannerMOTPFay

 

Kontaktné informácie

Fakulta stredoeurópskych štúdií

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Dražovská cesta 4, 949 01, Nitra

tel: +421 37 6408 853

Táto webová stránka používa cookies.

Pokračovaním v prehliadaní si tejto webovej stránky súhlasíte s používaním cookies.

Rozumiem